söndag 10 februari 2008

One week - several to go!


Hej på er alla vänner!

Så har det snart gått en vecka sedan jag satte min fot på kinesisk mark för första gången. Måste säga att tiden har gått rasande fort och starten på detta äventyr har varit väldigt bra, med undantag från ett riktigt kyligt väder som blåser igenom varenda windstopper fleece man korvar in sig i... Burrrrrrr!!! Tack och lov för medtagen Otrivin!!!

Under veckan som gått har vi haft ett rätt så lugnt schema. Vår kära Team Manager Simon Kavanagh (Ja, han är irländare...) räkande på ungefär 2 veckors "discovering Shanghai and getting over the Jet Lag". Ett bra beslut då många var jävligt griniga under fredagen, då Jet Laggen "på allvar slog till" som många gick runt och sa.

Så, vad har jag då hunnit med under den gångna veckan. Under vår första dag (Tidagen den 5 februari) så hade vi en 2 timmars föreläsning om Universitetet vi just nu "bor" inom. Vår käre John Alexander passade på att ännu en gång (den sjunde i ordningen tror jag) hälsa oss välkomna till Shanghai och till just deras Universitet som han gladeligen skröt om var ett av de 100 mest åtrovärda universiteten i Kina (det finns ca 300 universitet totalt!).

På kvällen blev det välkomstcermoni (en skål utförd av John A.) samt traditionell kinesisk mat. Rätt efter rätt slängs in mitt på bordet på en roterande skiva så att alla runt bordet kan "dela på maten". Tack vare min anställning på Berns så kände jag mig nästan som "hemma" (i dubbel bemärkelse...). Maten var intressant men kom inte i närheten av varken cobian, chili torsken eller hummerbisquen... Berns rocks! Vidare den kvällen drog vi ut till city: Nanying Road (en av de två huvudgatorna) och en Bar vid namn: Bar Rouge (!) En överklassbar med vad som såg ut att vara en tilltalande drinklista. Jag valde dock att avvakta med min beställning för att se hur de jobbade med hantverket i denna stad. En kompis beställde en Mojito vilken tillagades enligt följande:

Bartendern tog upp ett förpreppat tumblerglas (50 cl) från en kyl, halvt fylld med myntablad, lime och råsocker. Detta fylldes på med 1 cl citronjuice och en knapp cl socerlag om jag förstod det rätt. Lite muddlande och sedan var det dags för spriten: 2 olika romsorter och en sammanlagd mängd av 14 cl sprit !!!. Lite rörande, lite is, väldigt lite kärlek och voila: En Shanghai Mojito! jag beställde en Negroni efter egna mått... Mmm

Kvällen "avslutades" på hotellet runt 2 rycket...

I onsdags var det nyårsfirande... mer om det senare. Nu ska jag handla lunch till klassen inför morgondagen. (Danskjävlarna skall få sina trötta sandwichs som de redan efter 1 vecka börjat sakna mer än sina respektive....)

Kramar!

Daniel San

Inga kommentarer: