söndag 17 februari 2008

Tiden går fort...

Först lite fakta om Kina-Land och speciellt Shanghai:

Det bor ca 19 miljoner invånare i Shanghai, som har en yta motsvarande en tredjedel av Pekings. Peking har ca 13 miljoner invånare, så ni kan tänka er trängseln i tunnelbanan en härlig vardagsmorgon... Vidare så finns det ca 50.000 taxibilar i staden och väntetiden från det att man ställt sig vid trottoarkanten och vinkat tills man sitter i bilen är i genomsnitt 20 sekunder (egen statistik). Visitkort tas emot med båda händerna och stannar kvar i händerna under konversationen. Lägg det absolut inte i bakfickan eller i plånboken, då det i stort sett betyder att du skiter i det som pratats om! Så, nu till vad jag pyslat med den senaste veckan.

Det har hänt mycket sedan jag skrev sist. Jag har hunnit köpa en finfin kamera för en bråkdel av priserna hemma. Otroligt spännande att pruta på kinesiska. I stort sett går det ut på att bara säga "Tai gui le" (Too expensive) hela tiden och vänta på att säljaren slår in en lägre summa på den väl utnyttjade miniräknaren.

I tisdags så besökte vi ett konstgalleri vid namn: Island 6. En fantastisk byggnad som inhyste mycket orginell konst från unga konstnärer i Kina. Jag måste dessutom tillägga att jag hämtade mycket inspiration från själva huset som konsten stod utställd i. Helt klart så jag vill bo i framtiden!

Samma dag så besökte vi det mycket kända "Jade Buddha Tempel". Wow vilken upplevelse!!! En högst spirituell plats som betyder enormt mycket för kineserna. De lägger mycket tid på bön och att få be i detta tempel anses väldigt viktigt då den största Buddha statyn (Jade) finns där. Bilden till vänster är tagen på far och dotter som ber mitt på torget vid templet.

I torsdags så besökte vi en annan mycket speciell plats. Ca 2 timmars bussresa vid Shanghais norra utkant ligger den gamla byn: Tong Li. Till skillnad från Shanghais höga puls så infann sig här ett lugn utöver det vanliga. Fem åar försvarade denna gamla by mot inkräktare förr i tiden och nu fungerar de mest som turistattraktion för alla besökare som gladeligen betalar 70 yuan (55 SEK) för en båttur runt kvarteren - en variant av Venedig fast i en mindre, mer mystisk version.

I Tong Li, lever många av människorna på just turister som de i mångt och mycket jagar för att sälja scarfs, duntäcken, lerduvor och annat krimms-kramms. Jag lyckades hålla mig borta från de flesta fällorna, men plötsligt såg jag något jag bara var tvungen att ha och så blev det också! Jag köpte mig en väldigt, väldigt fin skål av en gammal man i en butik som hade allt att erbjuda (inklusive "Mao's lilla röda"). Som ni ser på bilden var både jag och den gamle mannen nöjda med dealen och jag lyckades få ner priset till 40% av ordinarie så jag var mer än nöjd! Hur jag ska få hem den och troligtvis de andra "kommande föremålen" återstår att se...

I fredags hade jag en annan väldigt spännande upplevelse: IKEA i Shanghai! Jag hade tagit på mig den åtrovärda (!) uppgiften att inhandla diverse möbler till vår Homebase. Äventyret startade innan vi ens kom dit, snarare bestämt i taxin när vi skulle tala om vart vi ville. At säga: "IKEA" på engelska med kinesiskt brytning fungerade inte och en karta fanns inte tillgänglig, så efter en längre konversation baserad på kroppsspråk och mer teater förstod vi att IKEA uttalas: "Idjia" på kinesiska... sedan var det inga problem. Det blev en hel del möbler med de trditionella svenska namnen och till min stora glädje blev det både Ahgrens Bilar, Ballerina kex, Annas pepparkakor och en Tub Kalles med hem till hotellrummet. IKEA rocks!

Sedan var det just det, Hotellrummet. Nu har vi ju varit här i två veckor och tiden på hotellet har nått sitt slut, därmed var det dags att i fredags kväll kolla på en lägenhet. För att göra en lång historia kort så är det en av mina största utmaningar hittills. Jag menar: Det är irriterande när man talar med någon, kanske en kompis eller en affärskollega och denne inte förstår vad man menar trots att man snackar samma språk. Förstå då hur det är att snacka lägenhetsdetaljer så som hyra/mån, vad hyran inkluderar, närmaste t-banestation etc med nån som inte förstår ett ord engelska!!! Jag måste bli bättre på kinesiska...

Idag, efter ca 6 möten med olika mäklare så fann vi en lägenhet som passar mig och min kära vän Torben, alldeles utmärkt. Mäklaren hette Ran Fridman och man kan väl säga at vi "connectade" rätt bra. Vi flyttar i bästa fall in nu på tisdag i en grym lägenhet på 110 kvadrat, toppmodern i ett fint och grönt område. Service included - Nice!

Så, imorgon startar våra projekt och jag skall då fördjupa mig i vad som finns under ytan på Shanghai och dess invånare. Lära mig att finna ställena som inte turisterna ser och på det sättet finna det "verkliga" Shanghai. Detta skall sedan omvandlas i en spännande Exploration Tour för diverse företagsledare som kommer hit för en första tour i slutet på april. Jag ser fram emot det!

Zaj Jien (Hejdå)!

Inga kommentarer: