söndag 23 mars 2008

En vecka i paradiset!

Efter 6 veckor i storstaden Shanghai var det dags för en paus från projekt, gruppövningar, Kinastudier mm. Påsken närmade sig och det betydde påsklov för oss i en hel vecka. Jag tog tillfället i akt och bokade en resa till Filippinerna för sol, bad och välförtjänt relaxade!

Jag och mina resekamrater Pontus, Karen och Tone flög iväg mot Manila fredagen den 14. Flighten gick natten till lördag så vi anlände till Manila på lördagsmorgonen kl. 04.00 efter 4 underbara timmar på Manillas inrikesterminal (stark ironi) var det dags att boarda nästa flyg till Cebu som var vår slutdestination... trodde vi i alla fall. När vi väl kommit fram till ön som rent teoretiskt har allt att erbjuda fick vi för oss att ta ett nytt flyg till ön Negros och staden Sipalay.

Beslutet togs efter att vi funnit en strand vid namn Sugar Beach i vår kära Lonely Planet och hur bra låter inte det! 1 timme senare satt vi i luften påväg till Negros flygplats i Bacolod. Väl framme (klockan nu runt 11.00) så blev vi påhoppade av enträgna taxichaufförer som alla erbjöd sina tjänster för oss solsugna skandinavier. Vi bestämde oss tillslut för att betala en man för att köra oss den 4 timmar långa sträckan till Sipalay och vår Sugar Beach. Bilresan var fantastisk och man fick verkligen se mycket att ön Negros och hur Filipinos bor. Starka bilder för oss är vardag för lokalborna. 60% av den arbetande befolkningen tjänar 100 pesos eller mindre per dag (motsvarande 14 sek).

Hoppet för de vuxna är att deras barn får en tillräckligt god utbildning så de kan ta sig utomlands (Sverige?), skaffa arbete och därigenom kunna sända hem pengar. Utbildning kostar dock och med en dagslön på 14 kronor så kommer man inte långt...

Klockan slog 18.00 och mörkret hade lagt sig. Vi närmade oss vår destination men ett hinder hade uppstått. Bron som
 skulle ta oss närmare Sugar Beach hade rasat och vi kunde inte fortsätta med bilen. Ingen fara: en familj som bodde bredvid bron erbjöd sig att köra oss i deras lilla älvebåt mot en kostnad av 300 pesos (45 sek). En underbar känsla att glida fram på en liten flod i en smal liten båt under klar stjärnhimmel mot vår väntande strand - och vilken strand det var!

Vi hoppade iland och bar vårt bagage till en liten Resort kallad: Bermuda. Ägaren (Schweizaren Francis) mottog oss med ett brett franskt-tyskt leende och hälsade oss välkomna till ön. Dessvärre hade vi inte bokat rum i förväg så vi hoppade runt bland olika resorts de första två dagarna innan vi fick 2 härliga Bungalows i Bermudas regi, belägna mitt på stranden. Man kan inte klaga när vyn från stranden en kväll ser ut som på bilderna...

Ja, vad ska man säga... Dagarna förlöpte med underbara morgnar med frukost på stranden, sol och badande om vartannat i turkosa vatten, lunch i form av färsk fisk, pasta, frukt mm. Mer badande, bokläsning, tupplur, badande och sedan solnedgång. Underbart! Jag provade tom på att dyka och det var en otroligt härlig känsla. Jag var nere i 45 minuter och flöt runt vid ett vrak från 80-talet. En helt ny värld under ytan! Vädret var i det hela fantastiskt. Vi hade dock 2 dagar med ett osannolikt hällregn under eftermiddagarna, men jag njöt rätt bra på stranden ändå:
På torsdagen reste vi till staden Dumaguete där vi tänkte övernatta inför fredagens resa till Cebu. Dessvärre så skulle det inte gå några båtar från Dumaguete till Cebu under fredagen (påsk...) så vi checkade ut från hotellet några timmar efter att vi checkat in och satte oss på en båt kl.23.00 som skulle anlända till Cebu på morgonen kl. 06. Jag kan väl erkänna att jag sov bättre på stranden...

Fredagen spenderades så på ett hotelltak med swimmingpool och en underbar middag på hotel Shangri-La på Mactan Island. Underbar buffé med Hawaii.tema (!) rakt igenom. Vi åkte tillbaka till detta magnifika hotel för en bättre skaldjurslunch å lördagen innan flyget tog oss tillbaks till Manila och sen Shanghai. Jag var rätt trött när jag kom hem lördag natt, men det var det värt. Filippinerna ska jag bara tillbaks till!