tisdag 4 mars 2008

Och så har det gått en månad...

"Tiden går fort när man har roligt " är ett välkänt uttryck och väl användbart i mitt fall. Jag har nu varit i Shanghai i en månad och tiden har runnit iväg. Det känns som att det var igår vi landade i det stora landet i öst. En hel del har dock hänt sedan dess: Vädret har blivit varmare (tack och lov), jag har funnit en toppenfin lägenhet i ett superläckert område (bilden vid sidan är på vårt bostadsområde), min kinesiska har blivit betydligt bättre (nu fattar taxichauffören vart han skall efter endast ett försök att uttala adressen min), min karaoke-stämma har blivit vassare, te uppskattas mer än kaffe, min kinesiska matlagning har blivit smakrikare (se bilden, mums) och förståelsen för olikhet är större än någonsin tidigare. Detta är en resa för livet!


Trots min entusiasm så tär det en del att leva detta intensiva liv som dagligen spetsas med nya upplevelser. Jag har bland annat hunnit bli förkyld 3 gånger under tiden jag varit här. Jag sitter nu i skrivandets stund i min soffa under ett stort täcke med en kopp Oolong Te tätt intill nästippen (ångan från teét har ersatt min tidigare uppskattat medtagna nässpray Otrivin, som i dessa dagar begravts då jag inte kan få ut mer mirakelmedel ur den lilla behållaren...).

Projektet som jag jobbar med går framåt i rask takt. Runt den 18 april så kommer vi att besökas av ca 8 företagsledare från Danmark, Norge och USA som skall få genomgå en inspirationstur under temat: Social Innovation. Min grupp skall designa denna tur som kommer att pågå under 3 dagar. Det är mer än en guidad tur runt staden då vi går djupt ner inom teorin bakom inspiration och hur denna kan förankras för att skapa en transformerande effekt. Tänk dig själv: När lät du dig senast inspireras och vad krävdes för att du förändrade ditt tidigare sätt till det nya? Blev det en förändring över huvud taget eller var den nuvarande situationen för bekväm trots att du insåg nya möjligheter på längre sikt...? Ta en titt på vår nya blogg kaosworks.dk för en mer utförlig beskrivning samt uppdateringar kring arbetet.

Veckan som gått har vid sidan av projektarbetet präglats av networking, schmoozing, bok-releaser (med mer networking), konstutställningar och lite party. I Fredags var vi på en bok-release för boken "Urbanatomy - Under the skin of Shanghai". En spänande bok som avslöjar mer än vad de vanliga guideböckerna förtäller. Efter denna tillställning som bjöd på franskt och italienskt vin (mmmmm) så hörde vi rykten om en efterfest i våningen över oss. Tydligen var det en svensk event byrå som ordnade denna så jag fick uppdraget att "fixa in oss". Väl inne så frågade jag en av de minglande gästerna vem som anordnat denna fina tillställning. Jag blev introducerad för kvällens värd (svensk) som gladeligen sträckte fram näven efter mitt svenska tilltal. Följande dialog utspelades:
Daniel: "Vilken trevlig tillställning och perfekt avrundning på en grym bok-release".
Värden: "Bok-release"?
Daniel: "Ja, Urbanatomy. Det verkar vara en härlig bok".
Värden: "Hmm, Njee, Ehh jag vet inget om någon bok-release. Det här är en avskedsfest för mig och min fru som lämnar Shanghai efter 7 år. Folket du ser runtomkring är mina närmaste vänner här".
Daniel: "Jaha... så... ehh... hmm... tänka sig...".
Värden: "Men ta för er ni och ha det så trevligt. Alltid kul med landsmän!
Ja, så kan det gå! 4 glas vin senare var vi på väg till ett ställe som vi var tvugna att besöka. Namnet: Party World! Det visade sig vara ett imperium av ca 200 rum med en karaoke-maskin i varje rum. Vi drog igång med "a hard days night" och två timmar senare avslutades vårt karaokande med... med... med.... Äh, jag minns inte men kul var det i alla fall. Sjukt Kul! Och man kan inte klaga på priset: 2 timmars Karaoke för 9 personer, 9 öl, 1 flaska Chivas, grönt iste som virke (kultur, kultur, kultur) för en knapp hundring per skalle. Är det part är det Party World!

Sedan var det lördag och med viss bakfylla så hade vi ett mycket viktigt möte att närvara vid: Den lokala Polisstationen! Det har nämligen visat sig att hotellet som vi bodde på de första två veckorna hade "glömt" att registrera oss hos polisväsendet. 3 timmar och 100 frågor senare fick vi vårt godkännande men var tvungna att betala 300 yuan i böter. Lite surt men bättre det än att bli utkastad ur landet (vilket jag fick sagt rakt i ansiktet). Ja, ja... så har man varit med om det också.

Nä, nu är det dags att fokusera på annat. Jag har ett party som ska planeras till Lördag. 400 personer skall komma och skåla med oss KaosPiloter och gissa vem som ansvarar för festen...

Kram på er!
Daniel San

Inga kommentarer: